yogas-citta-vrtti-norodhah

Yoga is het stilleggen

van de wervelingen van het denken

Critical Alignment Yoga

Yoga is ook bewust met je lichaam bezig zijn en op een aandachtige manier aan je houding werken. Dit in relatie met een aandachtige mindset en met  bewust je adem gebruiken.

Critical Alignment Yoga (afkort CAY) legt het accent op het vrijmaken van spanningen en verstijving van de rug en wervelkolom in relatie met de schouders, heupen en bekken. Je zou het 'Yoga voor je rug' kunnen noemen. Een krachtige en soepele wervelkolom maakt dat de energie vrij kan stromen waardoor je je in je geheel vitaler en energieker gaat voelen.


De oefeningen en lichaamshoudingen die worden toegepast, hebben als doel het lichaam kracht, ontspanning, flexibiliteit en structuur aan te leren. Doordat je lichaam ruimer en vrijer gaat voelen kan een gevolg hiervan zijn dat ook het denken in een rustiger en helderder vaarwater kan komen.


Tijdens de les is er aandacht voor het bewust worden van stress, voorkeurshoudingen en (onbewuste) spanningspatronen in het lichaam en geest. Kenmerkend is de opbouw van de uitlijning (alignment) van het lichaam. Hierbij staat de wervelkolom centraal.  Er wordt met diverse yoga tools gewerkt zoals een rugstrip, vilten mat bv als rugrol, achteroverbuigbankje en hoofdstandbankje. Alle CAY tools zijn op elkaar afgestemd en worden in combinatie met elkaar toegepast. CAY is een nuchtere yoga methodiek, die alle aspecten van yoga in zich heeft.


CAY AGE+

Deze les is aangepast aan het ouder wordende lichaam (voor mensen met een jonge mind) met betrekking tot fysieke belasting en tempo. Maar het blijft een echte CAY les.


Kijk in het lesrooster wanneer deze les gegeven wordt.

Je kunt Inge mailen voor meer info of om een introductieles te reserveren.

Mindful Alignment

Deze les is een combinatie van Mindful yoga en Critical Alignment basisoefeningen met een yogastrip en onderrugrol.  De les heeft thema's die passen binnen de 7 basishoudingen van mindfulness; Niet oordelen - Geduld - Beginnersgeest - vertrouwen - niet streven - acceptatie - loslaten (laten zijn). Het doel van de alignment van het lichaam is dat het bewegen moeitelozer wordt en de energie beter kan doorstromen. Je voelt je energieker. 

Aspecten als aandacht en adembewustzijn / ademtechniek spelen een belangrijke rol. Een gevolg hiervan kan zijn dat het denken in een rustiger en helderder vaarwater kan komen.

Tevens worden ook ontspanningstechnieken vanuit de Yoga Nidra toegepast. 

Mindful Alignment is een zachte ontspannende vorm van yoga.


Kijk in het lesrooster wanneer deze les gegeven wordt.

Je kunt Inge mailen voor meer info of om een introductieles te reserveren.

Hatha Yoga

volgens de Saswitha Traditie

Bij Hatha Yoga volgens de Saswitha traditie maak je bewust contact met je lichaam, je adem en je bewustzijn.

De houdingen en variaties worden zorgvuldig opgebouwd. De adem draagt de beweging en neemt de aandacht mee naar binnen.

Saswitha Yoga brengt je op subtiele wijze bij je eigen innerlijke ervaring. Je ontwikkelt meer zelfbewustzijn. 

Iedere les bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen, die eerst dynamisch en daarna statisch worden uitgevoerd. Alle bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom en de gewrichten komen aan bod. De houdingen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden. Steeds zoek je naar het juiste evenwicht voor jou tussen ontspanning en kracht.

Er ontstaat een meditatieve concentratie die leidt tot verstilling.

Ontspanning- en meditatieoefeningen zijn onderdeel van de les, waardoor een complete ervaring ontstaat. 

Dit is klassieke old school hatha yoga, zonder attributen of muziek, geschikt voor iedereen, met of zonder yoga ervaring.


Kijk in het lesrooster wanneer deze les gegeven wordt.

Je kunt Wendy mailen voor meer info of om een introductieles te reserveren.

Yin Yoga

Aan deze tekst wordt gewerkt, nog even geduld...

Yin en Adem

Deze les gaat over overgave.

Over verbinden met de adem en waarnemen zonder oordeel.

Over kunnen zijn met wat er is in dit moment.

Om te komen tot ontspanning, verstilling, en meditatie.

Je leert luisteren naar de grenzen van je lichaam en deze te respecteren.

Deze les combineert pranayama's met Yin houdingen.

Met pranayama’s leer je de adem te beheersen met als gevolg meer energie te ademen.

Yin houdingen worden voor langere tijd vastgehouden en werken diep door in het bindweefsel, de energiekanalen en het zenuwstelsel.

Yin houdingen hebben een kalmerend, herstellend en revitaliserend effect.

De les bestaat uit zittende en liggende houdingen en wordt afgesloten met een lange ontspanning.

Deze les is voor iedereen die wil vertragen, dieper wil ontspannen, wil verstillen, wil herstellen van stress, ziekte of burnout, zich wil verbinden met de adem, en beter wil slapen.


Kijk in het lesrooster wanneer deze les gegeven wordt.

Je kunt Wendy mailen voor meer info of om een introductieles te reserveren.

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een systematische methode om doelbewust lichaam en geest tot rust en ontspanning te laten komen. Nidra betekent slaap. Yoga Nidra kan worden vertaald als de slaap van de yogi.

Door de diepte ontspanning wordt jouw Innerlijke Kracht versterkt en krijgt deze ruimte om verder te ontwikkelen. Het is een proces waarin alleen het luisteren en het voelen actief zijn, de overige zintuigen worden op non-actief gezet. Je komt in een toestand tussen waken en slapen in. Dit noemt men ook wel Onbewust Bewust. Je blijft bij bewustzijn en slaapt niet.


Yoga Nidra doe je liggend op je mat in de eindontspanningshouding (savasana). Je luistert naar de stem van de Yoga Nidra docent. Door middel van het volgen van de stem ontvang je systematisch oefeningen en visualisaties voor je geest en lichaam. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.


Je kunt Inge mailen voor meer info of om een introductieles te reserveren.

Begin vandaag met Yoga.

Maak hier online een account aan en start met het reserveren van je lessen.

Mailen kan natuurlijk ook, sya@yogaenadem.nl, dan doen wij het voor je.